tisdag 18 december 2012

En liten jullista.

Hittade den här jullistan på en blogg jag inte minns och tänkte att den passar bra nu: 

Firar du jul hemma eller hos någon annan?
Vi ska fira i min fasters stuga, tillsammans med faster & company alltså!

Favoritjulgodis?
Sånt här borde man inte fråga mig för jag tycker om nästan allt julgodis. Men skumtomtefudge, rocky road och "mormors fudge".

Den finaste julmusiken?
Svår fråga. Jag har blivit så trött på all julmusik genom åren med min mamma som är tokig i julen så orkar knappt lyssna längre. Så för att variera mig så lyssnar jag på wrock-julmusik (Japp nörden i mig är verkligen inte borta!) inte för att jag skulle kalla den "den finaste julmusiken" men.

Den godaste juldrycken?
Julmust såklart. Allra helst Zeunerts.

Berätta om dina traditioner på julafton?
Oj. Eftersom vi brukade fira vartannat år hos mormor och farfar så är det lite olika. De senaste gångerna har vi varit hos mormor så kan väl berätta hur det ser ut!
Vi vaknar på morgonen och jag studsar upp ur sängen med ett leende. Vi äter vanlig frukost men jag kanske känner för att lyxa till det lite. Sen så brukar jag och mina syskon titta på lite julfilm på tv på förmiddagen tills det blir fika. Då har mormor dukat upp ett stort kakfat med småkakor i olika former och smaker som det bara är att ta för sig av. Sen någon gång vid ett-två tiden så brukar vi gå ner till Mormors syster och bror. Där håller mormors syster på med dukningen och att laga mat. Någon halvtimme innan klockan tre brukar vi börja att äta av den "kalla maten". Själv äter jag bara hårdbrömackor med ost, för julmat tycker jag är cirka inte gott alls. Klockan tre börjar kalle anka och jag och mina syskon sätter oss i den lilla soffan och tittar traditionsenligt. Kring där brukar de vuxna börja äta den "varma maten", typ dopp i grytan. Men vi väljer att äta sen och tittar färdigt. Efter det äter vi potatis och lite köttbullar och sen är vi mätta. Kvällen fördrivs och senare blir det fika igen, julgodis och paketöppning.

Favoritpynt?
Ljus i massa olika former. Så fint.

Levande gran eller fusk?
Levande är finast. Men eftersom vi alltid åker bort på jul så har vi plastgran hemma så den inte har barrat bort helt när vi kommer hem. Men hos farfar brukar vi ha en levande.

Julkort, per mail eller med posten?
Med posten!

Glitter?
SKOJAR DU?! SJÄLVKLART ♥♥

Kalle Anka och hans vänner?
Alltid.

Vill du slå in klapparna själv?
 Jadå, så mysigt. Sitta på golvet med lite julmusik i bakgrunden och klippa i julklappspapper som låter så härligt när man viker och klipper, åh.

Vad önskar du sig i år?
En sänghimmel, sims tre (ohja älskar sims), sammetsleggings, glitterstrumpor och mumin pepparkaksform.

Nyårsplaner?
Tyvärr blir nyår hos mormor. Tråkigast någonsin med mormors syskon och äcklig smörgåstårta. Pluset är väl fikat, och att jag får träffa lite släkt på mammas sida. Och sen ska vi nog fika på ett café som jag har hört är bra också hihi!

När åker julen ut?
Tjugondag Knut dansas julen ut. Inte tidigare, går inte för sig. Någonstans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar