onsdag 15 augusti 2012

Muffins med hallonmousse och chokladsmörkräm


I söndags bakade jag muffins som jag skulle ta med mig på picknicken jag och mina vänner hade, såhär såg de ut. Eftersom muffins och cupcakes är bland det bästa som finns att baka så bestämde jag mig för att kolla runt lite och bli inspirerad av olika variationer. Tillslut bestämde jag mig för att göra vanliga sockerkaksmuffins, med hallonmoussefyllning och chokladsmörkräm. Eftersom jag fick ett helt lass med mousse över så spritsade jag även ut litegrann ovan på, hihi.

Nu tänkte jag att jag kunde dela med mig av detta reccept så, här har ni det:

Muffins:
100 g smör 
2 st  ägg 
1.5 dl strösocker 
1 tsk vaniljsocker 
2 dl mjölk 
1 citron (jag tog citronsaft som man köper men man kan ta citronskal om man har det tålamodet)
4 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 
1 nypa salt 

Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins, och 200 grader om du vill göra små.
Vispa sedan ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal/saft
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
Placera sedan ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll cirka två tredjedelar av formarna med smet.
Grädda mitt i ugnen i ungefär 10 minuter och låt svalna.
(Recceptet är Leilas, men jag ändrade lite)

Hallonmousse:
3 dl vispgrädde
1 äggula
4 dl hallon (gärna lite mer)
Florsocker och vaniljsocker efter behag.

Vispa grädden så den nästan är färdig. Tillsätt äggulan och vispa igen. Häll sedan ner hallonen och vispa tills alla är mosade. Efter det så tillsätt florsockret och vaniljsockret tills du är nöjd.
Är det inte tillräckligt sött, så kan du ta någon sked hallonsylt.

Chokladsmörkräm
50g smör
1dl kakao
3-4dl florsocker
2 msk mjölk

Vispa smöret mjukt. Sikta (om du orkar) sedan ner kakao och florsocker och vispa ordentligt. Tillsätt mjölken och vispa så du får en bra konsistens.

Ta sedan en äppelurskärare och tryck ner i mitten av muffinsarna, vrid runt lite och så får du ett hål där fyllningen ska vara. Fyll en spritspåse med hallonmousse och spritsa i hålen.
Efter det så spackla muffinsarna med chokladsmörkräm med hjälp av en slickepott.
Till sist - Spritsa hallonmousse ovanpå också och dekorera som du själv vill!


Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar